Frågor och svar

Kontoregistrering & Budgivning

Du behöver inleda med att skapa ett konto hos Fabeo Torget. Kontot kostar dig ingenting och du registrerar dig här. När ditt konto är registrerat får du ett mail med en länk för att aktivera det. Klicka på länken för att aktivera ditt konto. Nu kan du börja lägga dina bud!

Om det handlar om ditt lösenord, klicka här glömt lösenord. När du klickat får du ett mail innehållande en länk för skapa ett nytt lösenord. OBS! Ange samma E-postadress som du hade tidigare. Har du glömt ditt användarnamn? Kontakta vår support: info@fabeo.se

För varje objekt har vi som ambition att så utförligt som möjligt beskriva alla relevanta delar. Saknar du ändå något svar? Kontakta vår support: info@fabeo.se

Om du, eller någon annan, lägger bud när en auktion har mindre än tre minuter kvar förlängs auktionen automatiskt med ytterligare tre minuter. Förlängningen görs för att inte stänga ute andra budgivare och ge andra budgivare möjligheten en chans att lägga ett motbud.
En sådan förlängning är etablerad inom auktioner online. Det kan jämföras med de traditionella slagauktionernas princip: första-andra-tredje.

Om du väljer autobud innebär det att systemet budar åt dig. Du anger ett maxbud för valt objekt, därefter sköter vårt system automatiska bud åt dig enligt budstegen upp till maxbudet – givetvis endast om det behövs.
Maxbudet är alltid dolt under auktionens gång. Väljer du manuellt bud behöver du själv vara aktiv om någon bjuder över dig.
OBS! Ett autobud som är i samma nivå med ett senare lagt manuellt kommer att leda auktionen då detta lades först.

Objektvisning & Undersökningsplikt

För objekt som säljs via nätauktion kommer ingen visning att erbjudas. Det är således viktigt att du läser all objektinformation, objektbeskrivning och tittar noggrant på de bilder som finns tillgängligt. Om inte objektet motsvarar auktionsunderlaget när du hämtar det har du rätten att hävda din undersökningsplikt.
Objektet får då inte fraktas eller köras från upphämtningsplatsen!

Som köpare har du både en rättighet såväl som en skyldighet att stämma av skicket på ett objekt så som det är beskrivet i auktionsunderlaget när du hämtar det. Tänk då på att inte ta objektet från platsen om något inte stämmer mot den objektbeskrivning som fanns för objektet. Undersökningsplikten är en garanti för dig som köpare.

Prissättning & Fakturabetalning

Våra säljande parter är alltid en juridisk person, t ex företag eller kommun. Vi har för närvarande ingen möjlighet att ta emot objekt från privatpersoner.

Ja, på alla våra auktionsobjekt tillkommer moms. Detta visas för alla objekt när du är inloggad köpare på torget.fabeo.se.

För varje auktion tillkommer en inropsavgift/slagavgift. Storleken på denna framgår specifikt för varje auktion som du ser när du är inloggad som köpare.

Ett angivet reservationspris är det lägsta pris säljaren på förhand accepterar. För varje auktion ser du om reservationspriset har uppnåtts eller inte. Om ett reservationspris inte uppnås kommer du att bli kontaktad av oss, vår målsättning är att sälja alla objekt och att både köpare och säljare är nöjda med affären.
Alla bud på www.torget.fabeo.se är bindande, även om reservationspriset inte är uppnått.

Fakturor från Fabeo Torget är alltid inklusive moms om inget annat anges, och hela beloppet måste betalas in. Om du har ett konto som är registrerat för ett utländskt företag, med ett giltigt VAT-nummer, kan du få momsen återbetalad av Fabeo Torget. Då krävs att vi får giltiga exporthandlingar tillsänt oss på ekonomi@fabeo.se senast 10 dagar efter hämtning av objektet.

Handlingarna vi behöver är:

  1. Ett undertecknat CMR-dokument eller fraktsedel
  2. Fakturan från transportföretaget
  3. Fabeos exportdeklaration
  4. Köparens (ert företag) IBAN och Swiftnummer

Vi erbjuder finansiering på vissa av våra objekt.
Kontakta växeln 010 – 30 02 800 eller info@fabeo.se så berättar vi mer.
(Gäller endast Sverige)

När en budgivning är över och du har högsta bud får du en faktura via E-post, i de flesta fall samma dag som auktionen är avslutad.

Om inte fakturan kommit – Kontrollera först din skräppost. Hittar du den inte där heller så ta kontakt med oss via vår ekonomiavdelning via ekonomi@fabeo.se . När Fabeo Torget har mottagit din betalning får du en betalningsbekräftelse till din E-post inom 1-3 bankdagar. Tillsammans med bekräftelsen kommer också säljarens kontaktuppgifter. Du tar själv kontakt med säljaren gällande tidpunkt för hämtning.

Du kan betala ditt objekt om värdet understiger 150 000:-. Det gör du till 1235518006, observera att du måste ange fakturareferensen. (Gäller endast Sverige)

Hämtning av objekt & Frakt

Kommunen där objektet finns står angiven i varje auktionsunderlag och i din betalningsbekräftelse finns kontaktuppgifterna till säljaren. Som köpare har du 14 dagar på dig att hämta objektet efter avslutad auktion. Behöver du hjälp med frakten av ditt objekt så fyller du i formuläret under Fraktförfrågan här.

Fabeo Torget samarbetar med två välrenommerade fraktbolag, önskar du hjälp med frakten fyller du i formuläret under Fraktförfrågan här.

Anlitar du själv en transportör är det viktigt att tänka på att undersökningsplikten fortfarande gäller innan du hämtar ditt objekt.

Vid reklamation

Som köpare har du både en rättighet såväl som skyldighet att stämma av skicket på ditt objekt mot auktionsunderlaget. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet. OBS! Detta måste göras innan du tar objektet från platsen.

Försäljning av objekt på Fabeo

Fyll i vårt formulär här. Vi återkopplar därefter med mer information. Observera att säljare måste vara en juridisk person.

För närvarande är det endast juridiska personer som kan sälja objekt på Fabeo Torget.

Du kan återställa ditt lösenord här. Har du glömt ditt användarnamn eller e-mailadress kan du kontakta vår support via E-post: info@fabeo.se.

När vi har fått ett utlämningskvitto som är signerat av köpare och säljare inskickat till ekonomi@fabeo.se sker utbetalningen. Detta är säljarens ansvar!
Via E-post får du ett betalningsunderlag i samband med utbetalningen.

Fabeo Torget tar ut en provision som styrs av priset. Skulle objektet inte skulle bli sålt utgår självklart ingen provision. Vår målsättning är dock att alla objekt ska säljas! Vill du veta mer, ta kontakt med oss.

Köpare uppger referensnummer och visar upphämtningskvitto.

Om ditt objekt har ett högre  marknadsvärde behövs bevis på ditt inköp av objektet inför en försäljning hos oss. Inköpsdokumentationen kan bestå av t ex ett kvitto, faktura eller motsvarande bevis på inköp. Även revisorsintyg eller annat tredjepartsintyg kan gälla som dokumentation.